dinsdag 1 september 2009

Het spinraadsel

In juni was er bij ons op Naturalis de 'Het Klokhuis' vragendag. Kinderen mochten vragen insturen en meer dan 30 wetenschappers zaten paraat om de vragen te beantwoorden. De vragen waren van te voren ingestuurd, zodat we de antwoorden konden voorbereiden. Drie kinderen hadden gevraagd: "Hoe spinnen katten". Als kattenfreak kreeg ik die toegespeeld. Het is het allerbest bewaarde geheim uit het dierenrijk. Vraag het maar eens aan Harremans, Cera, aan Japekop, aan de Boez of zelfs maar aan Storm. Ze kijken je aan en zeggen: "dat gaan we niet verklappen. De eerste kat die dat vertelt wordt gelijk door alle andere katten in de hele wereld gelyncht. Dat is geheim en dat geheim nemen wij mee van onze geboorte mee tot in ons graf. Er is geen mens die mag weten hoe wij dat doen.".
Er is ook nog nooit een kat geweest die het verteld heeft. We weten dat er 3-4 organen bij betrokken zijn: het ademhalingssysteem, de stembanden (miauworgaan) en het maag-darmsysteem, als klankkast. De vierde? De kat die dat vertelt gaat dood. Letterlijk. Want dat kan alleen onderzocht worden door een spinnende kat open te snijden. En dan gaat ie dood! Zonder zijn geheim te verklappen!!!!
Alle katten spinnen. Grote katten (leeuwen, tijgers etc - ik heb het ooit gehoord in Artis, heel indrukwekkend!) spinnen alleen bij uitademen, Kleine katten (biologisch gesproken het genus Felis (of Felix, maar dat is een foute schrijfwijze) ook bij inademen, zodat een een continue geluid voorbrengen. En juist door dat continue is het zo een raadsel, want je hoort bij een spinnende kat niet of ze in- of uitadement! Dus er moet een vierde orgaan bij betrokken zijn!
Een spinnende kat lijkt qua geluid te inademen en te uitademen, maar helemaal synchroon is het niet. Bovendien, we weten wel welke 3 organen er bij betrokken zijn, maar niet hoe! Want een kat met zijn maag vol spint net zo hard als een hongerige kat, terwijl resonantie van de klankkast 'maag' bij een hongerige kat groter moet zijn en dat is niet zo!!!!
Katten blijven raadsels. Gelukkig maar!

Hans

5 opmerkingen:

Annemieke zei

En hele kleine katjes kunnen ook al heel erg hard spinnen!

Hans zei

@ Annemieke: Vaak zelfs harder dan oudere katten.
Spinnen betekent overigens: ik ga je niet aanvallen, ik ben onderdanig. Een kat die het naar haar/zijn zin heeft spint, maar een spinnende kan hoeft het niet naar haar/zijn zin te hebben. Een kat die bij een ongeluk (bijvorbeeld een aanrijding met een auto)gewond is, spint ook terwijl ze op hulp wacht!
Godfried Bomans (grote kattenliefhebber, wat niet veel mensen weten), zei ooit: spinnen is de hoorbare geworden glimlach!

Wilma zei

Zeker weten Annemieke. En je hoeft ze daarvoor niet eens aan te raken. Sommige motortjes gaan al ronken als je alleen maar naar ze kijkt.
Maar wel een interessant verhaal. En toch intrigerend dat we er nooit achter zullen komen hoe het nou precies in zijn werk gaat.

Katja zei

Er wordt ook onderzoek gedaan naar de helende werking van spinnen. Het zou kunnen dat de frequentie van het spinnen helend werkt op gebroken botten en wonden. Wat op zich een interessante theorie is om te verklaren waarom de meeste katachtigen spinnen (als het evolutionair gezien voordeel biedt om te kunnen spinnen...). Wie hier meer over wil lezen, google maar eens wat op 'purring' en 'healing' of lees http://www.poezenweide.nl/Waarom-katten-spinnen.asp

Hans zei

Als ik op de bank ga liggen en Lapje komt bij me op mijn benen liggen spinnen (meestal op vrijdagmiddag!), ben ik zo vertrokken. En op vrijdag wordt ik heel erg relaxed precies om 5 uur wakker, dan ga ik namelijk met vrienden een biertje drinken. Dankzij Lapje ben ik uitgerust en ontspannen! Ik zou dit ritueel nooit willen missen!