vrijdag 25 september 2009

De buitenfamilie van Zusje.



Lapje speelt.....



Hallo lezers van het Katblad,

Hier ben ik weer met een "vervolgverhaaltje" op mijn eerdere vertelsels van Zusje. Zusje's familie woont namelijk nog altijd buiten en wordt nu al zo'n drieënhalf jaar door mij gevoerd. De buitenfamilie bestaat uit Lapje (zij is een zusje van Zusje), Moederpoes (de moeder van Lapje en Zusje) en Rooiertje. Rooiertje zou de vader kunnen zijn maar het kan ook heel goed zijn, dat Rooiertje een jaar eerder geboren is dan Lapje en Zusje en dat het dus een ouder broertje is...






"Moepsie" (moederpoes)...


Lapje is de enige die ik buiten kan aaien, en voor het zover was heeft het zeker één tot anderhalf jaar geduurd. Ze is een hele lieve poes. Als ik aankom, met fiets of auto, heeft ze dat razendsnel door en komt meteen tevoorschijn. Ze geeft dan zachte miauwtjes, strijkt langs mijn benen en gaat heerlijk liggen rollen op de straat of de aarde. Terwijl ik eten voor ze in bakjes doe, komt Rooiertje onder het bosje zitten en Moederpoes komt aangelopen vanaf haar wachtplekje bij een boom. Als ik klaar ben, krijgen ze elk op hun eigen plekje te eten en daarna krijgen ze harde brokjes en verdunde kattenmelk.




Rooiertje...


Als Lapje klaar is met eten, is het knuffeltijd voor Lapje. Ze wil dan graag wat aaitjes krijgen, komt heerlijk bij mij kroelen en vaak wil ze dan ook nog wat spelen op haar manier. Met een takje, een kastanje of mijn vingers. En ook: verstoppertje achter de boom of nageltjes scherpen aan mijn fietstassen.
Moederpoes komt steeds in de buurt en ik hou goede hoop haar ooit ook te kunnen aaien. Moederpoes vindt het leuk als ik brokjes naar haar gooi. Zij gaat er dan achteraan en graait ze met haar pootje naar zich toe. Rooiertje blijft op afstand, soms zie ik dat hij zich heerlijk gaat zitten wassen, maar ik moet niet te lang kijken... want dan gaat hij weg :)

De buitenkatjes horen er voor mij helemaal bij. Ik zou ze voor geen goud willen missen maar het is een hard bestaan. Zij hebben geluk dat ik op hun pad gekomen ben, maar de plek waar ze verblijven is inmiddels al vaak veranderd. Eerst werd er volop gebouwd en later waren opeens alle bosjes weggekapt! Gelukkig zijn er na een paar weken nieuwe bosjes geplant maar het was wel even schrikken. Ook hadden ze een stiekem neergezet schuilhokje, dat 3 maanden geleden, plots is weggehaald. En nu binnenkort, zal de slaapplek van Lapje verdwijnen..
Mochten er lezers zijn die, net als ik, buitenkatjes verzorgen of iemand kennen die dit doet, dan zou ik daar graag mee in contact komen. Je kunt mij mailen op catswoman@gmail.com



Nicolet.

2 opmerkingen:

Katja zei

Achm, die Rooiertje, wat een schat om te zien zeg !

Annemieke zei

Ze zien er goed uit! Weldoorvoed en tevreden. Het is natuurlijk hard, zeker nu het weer winter wordt, maar een vaste maaltijd helpt natuurlijk. Goed werk!