zondag 21 februari 2010

Bier en katers

Twee Bacchussen

Bent u wel eens dronken geweest, zo dronken dat u alles helemaal dubbel ziet?
Ik wel. Ik geneer me er niet voor. Ik ben tenslotte een kwart Vlaming. Hoewel? Vlaming van moeders kant dan, en zij dronk geen druppel. Mijn vader des te meer, zonder over de schreef te gaan overigens! Hij had, zoals hij het noemde, een speciale band met zijn allerbeste vriend uit Leeuwarden. Dat was de fles Oude Bokma in de vriezer. Dat terzijde, maar het heeft wel met het verhaal te maken.
Ik zat een keer thuis op mijn eerste studentenkamer op de Hogewoerd (nr. 44, huize Garfield!) te studeren. Een van mijn huisgenootjes was lid van Minerva en ging naar de sociëteit. Ik hoorde haar haar kamer op slot doen en weggaan. Vervolgens weer keihard de trap op rennen. Ze gooide mijn kamerdeur open met de mededeling: Hans, Bacchus zat op straat, hier heb je hem, ik heb haast!”. Ze gooide een rode kater mijn kamer in en rende weg. Ik dook weer in mijn studieboeken.
Op een gegeven moment kreeg ik trek in (weer) een biertje. Ik draaide me om naar de krat en zag vervolgens daarnaast op mijn bed twee identieke rooie katers. Ik heb naar mijn glas gekeken. En naar de krat. Goed, ik was misschien wat aangeschoten. Maar twee katers zien?
Ze zaten rustig in dezelfde houding naast elkaar. Maar opeens zag ik wel wie Bacchus was en wie niet. Die andere heb ik maar weer op straat gezet. Achteraf bleek hij van mijn buren te zijn. Bacchus is 19 geworden, zoals u eerder heeft kunnen lezen. Hij 22!

Hans.

2 opmerkingen:

Annemieke zei

Hahaha! Dan denk je inderdaad even dat je gek wordt! Wat een mooi verhaal weer...en leuk ook dat de rode katers elkaar zo tolereerden.

Hans zei

Zeker omdat Bacchus toen nog nietgecastreerd was!