zaterdag 21 november 2009

Niet begrepen...


Betty, uit Laren, is op familiebezoek in de VS geweest. En kwam daar bij verschillende mensen thuis. Mensen met poezen, die niet weten wat een poes nodig heeft. Een droevig relaas....




Bezoek in de VS.
Ik heb daar twee broodmagere poezen , in huis opgesloten, meegemaakt. Steeds mauwden ze vóór overgeefscènes na een minimale hoeveelheid eten. Doodgaan aan verveling, dat is het. Ze kauwden op plastic en werden met verboden om de oren geslagen. Iedereen daar was verbaasd toen in vier dagen afwezigheid een lieve buurvrouw zich over hen onfermd had en dat dat overgeven toen niet meer gebeurde.
In Ohio, waar ik ook was, heb ik een witte poes ontmoet. Ze wilde nooit aanhalig reageren op onstuimig oppakken en nooit geaaid worden.
Na twee uur kwam ik de kamer in, alleen. Ging zitten en we praten wat, de kat en ik.
Vervolgens draaide ze zich op de rug en kon ik haar aaien.
Hoe leer je mensen dat de kat er niet is voor jou, maar met jou in een huis? Ik heb hen verteld dat ze een geweldige poes hebben die graag wil spelen, en dat het hen niet anders dan kan lukken er heel veel plezier van te hebben.
De poes redt het wel, het is hele persoonlijkheid.....
Betty.

5 opmerkingen:

de redactie zei

Betty, het is toch niet te geloven dat mensen katten in huis nemen zonder zich erin te verdiepen wat zo'n beest nodig heeft.... Dat is trouwens universeel, al vertel jij over je ervaringen van overzee....
Dit soort dierenleed tref je overal aan. Wat is het nut van de mens, denk je af en toe...

Wilma zei

Tja, mensen kunnen nou eenmaal niet omgaan met de macht die ze hebben over dieren. Het is vaak alleen maar ikke, ikke, ikke.
Maar gelukkig zijn er ook nog mensen die wel respect hebben voor andere levende wenzens.
Heel goed van je Betty dat je probeert om de mensen een beetje te leren omgaan met katten. Zo krijgen die paar waarschijnlijk een wat beter leven dan dat ze tot nu toe hebben gehad.

Katja zei

Wat een prachtige poes trouwens ! Ik denk ook niet dat het tyisch Amerikaans is hoor...zulke mensen heb je helaas hier ook.

Hans zei

Ik zag gisteren een sticker op een Amerikaanse auto (dwz, een auto uit Amerika, geen merk!):

a pet is for ever, not just for Christmas!. Hoe waar!

ladybelle zei

Wat verschrikkelijk dat dit gebeurd!