dinsdag 6 juli 2010

Twee Houdini's ?

Ik heb een nieuwtje voor het katblad. Omdat het niet echt lekker slapen is in een bed met 2 mensen en 5 katten doen wij sinds kort de slaapkamerdeur dicht als wij naar bed gaan. Dit tot ongenoegen van de haarfabrieken, maar die moeten er maar aan wennen. Er zijn genoeg lekkere ligplekjes in huis en ze kunnen ook naar buiten als ze dat willen.
Toch lagen er 's nachts ineens weer katten op ons bed en de deur stond op een kier. Zeker niet goed dicht gedaan, dacht ik. De katten verwijderd en de deur weer dicht, nu stevig in het slot. Even later hoor ik wat aan de deur, ik kijk en: zie de klink bewegen! Rare gewaarwording als het hij-mens gewoon naast je in bed ligt en er verder geen mensen in huis zijn. En dan gaat de deur open en komen de katten weer naar binnen. Als ik ga kijken zit Lotje op de balustrade langs de trap, die vlak naast de deurklink is. Ze kijkt me triomfantelijk aan en glipt ook naar binnen.


Voor die nacht heb ik het maar zo gelaten, een beloning voor slimheid was wel op zijn plaats. Maar voortaan doe ik dus de deur op slot met de sleutel als we naar bed gaan. Ik zag afgelopen nacht de klink nog regelmatig op en neer gaan, maar dat zal wel overgaan als het niet meer werkt.

Caja is trouwens ook niet voor de poes. Toen Igor nog niet naar buiten mocht 's nachts deed ik het kattenluikje in de kamer op slot en de kamerdeur dicht. Caja, die ook in de kamer was, moest en zou er uit. Ze heeft net zo lang tegen het kattenluik getimmerd tot het bewegende gedeelte voorbij het slotje aan de buitenkant schoot. En toen kon ze naar buiten. Dit heeft ze een paar nachten herhaald. Toen ik het zat was telkens naar beneden te gaan om het luik weer dicht te doen heb ik de poef, die best groot is, voor het gesloten luikje geschoven. Piepkleine Caja, die net 3 kilo weegt, heeft het voor elkaar gekregen de poef weg te duwen en het luikje weer te openen.


Toen heb ik de moed maar opgegeven en Caja 's nachts buiten de kamer gehouden tot Igor ook dag en nacht naar buiten mocht. Eigenlijk wist ik allang wie er de baas was in huis, dat is nu dus weer bevestigd.

Ingezonden door Ina

Dit nieuwtje is een tijdje bij mevrouw Katblad 'op de plank' blijven liggen, dus de redactie weet niet of het de huidige stand van zaken bij Iwan thuis nog goed weergeeft...

6 opmerkingen:

Mevrouw Katblad zei

Maar het is een prachtig verhaal!

katja zei

Is Lotje inderdaad opgehouden met naar de deurknop te hengelen ? Wat een slimmerik trouwens !

Hans zei

Fantastisch jongens!. Wat flauw van die sleutel. Maar, je kan met nagels er voor zorgen dat er na de zomer een nieuw likje verf aan de buitenkant van de deur moet. ((Het is maar een suggestie)).

ina zei

Ach, inmiddels slapen de katten alweer bij ons op het bed, zucht..
Gelukkig is Iwan 's nachts meestal buiten, dat scheelt een hoop ruimte.

Annemieke zei

Ik weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om "Nee" te zeggen tegen Caja!

Wilma zei

Wat denk je van gewoon een groter bed aanschaffen?!
Ik hoef hier de katten ook niet buiten te sluiten, dat wordt niet geaccepteerd. Ze graven zich een weg dwars door de deur heen.