donderdag 17 december 2009

Feel good verhaal














Maandag 14 december ging ik met alle drie de katten naar de dierenarts. Zoals altijd in deze tijd van het jaar. Voor de APK, de Algemene Poezen Keuring.

Bij mijn dierenarts werkte ooit een Belgische veearts. Deze had dienst toen ik met alledrie binnenkwam. Hij vroeg me: "Wat is er aan de hand ?". "Niets", zei ik, "doorsmeren en olieverversen". Hij keek me aan alsof hij water zag branden. "Hoe bedoelt u dat, meneer ?" was zijn stamelende antwoord. Dat had ik nog nooit eerder meegemaakt, een Belg zonder gevoel voor humor - ik ben zelf kwart Vlaming!
Ik heb het helemaal moeten uitleggen: "Ik kom voor de jaarlijkse nies- dan wel kattenziekteprik, kijk maar in de computer".

Maar afgelopen maandag was ik met alledrie weer present en de dienstdoende dierenarts kent mij en de katten ondertussen. Hij vraagt aan de assistente wat er moet gebeuren bij dit routineonderhoud, een prik en ontwormen, maar verder hebben we het nooit over de poezen zelf. Toevallig ging een van de assistentes uit nieuwsgierigheid wat vragen over het eerste slachtoffer, Ceesje. Ze wou weten hoe oud ze was, beter gezegd of het jaartal in haar poezenpaspoort correct was. Ik moest even nadenken en antwoordde: "Ze is van 1994 of '95, dus is ze 15 of 14" (ze is dus 15). De Dierenarts liet bijna zijn spuit vallen. "Wat", riep ie uit, "is zij als 15 !? Wat ziet ze er dan ongelooflijk goed uit".
Het maakte me heel erg blij. En als ik de foto's bekijk van Japekoppie en mevrouw Troy (ik meen het serieus), zien zij er net zo goed uit als Ceesje. Mevrouw Troy is tenslotte net zo oud!

Hans.

2 opmerkingen:

Annemieke zei

Ze zien er inderdaad nog heel goed uit!

de baas zei

Toen wij, heel veel jaren geleden, een keer in Spanje bij onze vriendin logeerden, gingen we een keer mee naar de dierenarts aldaar. Het blafbeest moest een prik.
De dierenarts vroeg ons of wij ook huisdieren hadden, en wij vertelden toen over onze kat (Mientje) van 18 jaar. Wij werden zo ongeveer uitgemaakt voor leugenaar. Een kat van 18? Dat bestond niet.
Dit is ondertussen alweer zo'n 17 jaar geleden. In die tijd werden de katten in Spanje gemiddeld niet ouder dan een jaar of 6. Gelukkig is sinds die tijd ook daar veel veranderd qua regelmatige controles, inentingen etc. Maar toch is er nog steeds een groot verschil met hier. Daar moet een kat vooral "functioneel" zijn. Hier is een haarfabriek toch meestal wel ons maatje. En zo hoort het ook!