zondag 18 april 2010

Klokhuisvragendag

Vorig jaar kreeg Naturalis van de NPS de vraag of het instituut wilde meewerken aan een vragendag, die georganiseerd zou worden door Het Klokhuis. Ik neem aan dat alle Katbladlezers het Klokhuis kennen?
Het was een doorslaand succes, zodat besloten werd er een vervolg aan te geven. Dat vervolg vindt plaats op zondag 25 april aanstaande.
Kinderen kunnen dan aan 16 wetenschappers vragen stellen. Deze vragen zijn van te voren ingestuurd, zodat de ‘geleerden’ zich kunnen voorbereiden. Ik heb ‘geleerden’ expres tussen aanhalingstekens geplaatst om het iets minder aanmatigend te laten lijken. Op Naturalis weet men al jaren dat ik idolaat van katten ben, dus alle kattenvragen krijg ik toegespeeld.

Vorig jaar was dat vier keer: "Hoe spinnen katten"? Dat is het best bewaarde geheim uit het dierenrijk, we weten het niet. Daar heb ik eerder in de weekendbijlage over geschreven.
Ook dit jaar zijn er vele kattenvragen. De eerste waar ik aan moest denken bij het snoetje van de Kleine Rooie in het asiel was: kunnen katten huilen? Het antwoord is Ja!!!! Alleen is het spinnen. Een kat die het naar zijn zin heeft spint. Maar een spinnende kat hoeft het niet naar zijn/haar zin te hebben. Toen de aangerededen Kleine Rooie op straat gevonden werd, heeft hij gegarandeerd gespind. Het betekent: ik ben onderdanig, ik kan niets doen, ik meld je dat ik je nooit zal aanvallen!
Ik heb twee keer een stokoude kat moeten laten inslapen. Het laatste dat ze in hun leventje gedaan hebben is spinnen. Ik zal die momenten nooit vergeten. En krijg, als ik dit schrijf, een brok in mijn keel, proost maatjes! – Zwarte Poes en Bacchus!
Alle katten spinnen. Als je dat ooit, zoals ik in Artis, van een jachtluipaard gehoord hebt, vergeet je dat ook nooit meer. Grote katten spinnen alleen bij uitademen, zoals Acinonyx (Jachtluipaard) en Panthera (Leeuw, Tijger). Kleine katten, genus Felis (zoals onze haarfabrieken) ook bij inademen.

Maar de andere vragen zijn zeker zo intrigerend. Eén kind kan meer vragen dan 16 wetenschappers kunnen beantwoorden.
Uiteraard ben ik heel blij met suggesties van uw kant, zoals Mevrouw Katblad voorstelt. U kunt ze naar Mevrouw Katblad sturen in een reactie op dit verhaal.

Wanneer een kat voor de spiegel staat ontwijkt hij zijn eigen ogen, waarom?
Heel waar, katten houden er niet van aangestaard te worden. Behalve Garfield, maar dat is een geval apart. Als je een ooit Garfield gehad hebt - Bacchus dus in mijn geval - , weet je dat.

Hoe weet je hoe oud een kat is? Dat is aan de tanden en kiezen te zien, maar bij benadering. Hier weet ik het antwoord niet precies, los van het gebit zijn er meerdere antwoorden.

Waarom drinken katten water uit een vijver (vraag voor jou, Oscar!), terwijl ze niet van water houden!?

Waarom vind een poes zijn huis altijd terug? Altijd!

Waarom kunnen katten miauwen en leeuwen brullen en niet omgekeerd? Dat heeft maken met de spieren bij de stembanden, dit moet ik nog goed uitzoeken.

Kunnen katten gedachten lezen?
Daar weet Mevrouw Katblad zeker het antwoord op. Katten kunnen stemmingen heel erg goed aanvoelen.

Er is nog een vraag, maar die werd op de uitdraai afgebroken. Ik vermoed dat die dezelfde is als het het huis terugvinden.
Mocht u adviezen, anekdotes of andere opmerkingen hebben, houd ik me van harte aanbevolen.

Met de vriendelijke groeten van mijn medewerkers,
Ceesje, Lapje en Poema,
Hans.

5 opmerkingen:

Hans zei

Beste mensen,

er heeft nog niemand gereageerd. Ik heb echt behoefte aan suggesties, anekdotes etc. Het is voor kinderen van ongeveer 10 jaar!

De vraag die ik nog niet wist gaat over een draaideurcrimineel. Dwz.: "Onze kater Teun wil naar buiten als we hem net binnen hebben gelaten en wil naar binnen als we hem net naar buiten heben gelaten." Mijn kater Poema heeft exact hetzelfde, de poezen niet!

katja zei

Tja, dat zijn ook van die vragen waarover het lastig is onderzoek te doen. Je kan er natuurlijk allerlei ideeen over hebben, maar hoe kom je er achter wat waar is. Bijvoorbeeld: misschien kan de kat niet tegen dichte deuren. Misschien heeft hij een erg kort geheugen en is hij gewoon nieuwsgierig wat er ook alweer achter de deur is. Misschien heeft hij ADHD en is hij snel afgeleid van wat hij wilde doen. Misschien vindt hij het gewoon leuk als je wat voor hem doet.
Enz.enz.
Zijn het misschien vooral katers die zo doen ??? Hebben ze in de tussentijd misschien even wat 'markeringen' ververst ? Of draait hij zich echt meteen om als hij buiten is om weer naar binnen te willen?


Ik weet wel dat katten met pijn ook kunnen spinnen, maar ik dacht niet dat het zo was dat alle gewonde katten automatisch gaan spinnen...

Hoe merk jij trouwens dat katten stemmingen goed kunnen aanvoelen?

Wilma zei

Ik heb even een link gezet op het Diabeteskattenforum.

ZjaZie zei

Ik heb ook hulp gevraagd op het Suikerkattenforum http://forum.suikerkatten.nl/viewtopic.php?p=309412#p309412

Succes!

Hans zei

Inmiddels heb ik op alle vragen een passend antwoord, behalve van die draaideurcrimineel. Maar daar heb ik heel suggesties over gekregen, ook al die Katja aandraagt!!!


Dat katten stemmingen goed kunnen aanvoelen heb ik gemerkt aan mijn ziekbed, dat geleid heeft tot de column Poezendieck!