woensdag 16 maart 2016

Nepeta cataria als alles goed gaat

Hier mijn wilde kattenkruid van vorig jaar, half juli (de hoge potplant met de roodbruin verkleurde bladeren aan de onderkant).

Deze had ik trouwens wel overgehouden van het jaar ervoor, toen ie lang zo hoog niet was geworden.
Dit jaar is hij niet opnieuw boven de grond gekomen na de winter, maar een deel van de 'zaailingen' staat wel in deze pot (waarnaast een pot met vingerhoedskruid heeft gestaan overigens).










Het zou een vaste plant moeten zijn, maar in de volle grond heeft hij bij mij de winter nooit overleefd. Combinatie van natte grond en grote hoeveelheden naaktslakken in mijn tuin (het platwalsen door rollende katten heb ik meestal weten te voorkomen door bij jonge planten een beschermend korfje eroverheen te plaatsen).

Katja

21 opmerkingen:

Ma Tok zei

Mooie foto, Katja.

katja zei

Wat betreft 'het slakkenprobleem' voer(-de) ik een gesprek met Willie Wortel bij het volgende bericht van mevrouw Katblad http://www.hetleidschkatblad.blogspot.nl/2016/03/nog-meer-en-beter-high-worden.html

Ik probeer het hier te vervolgen:
ik heb wel vaker nagedacht om een 'vijvertje' (of ingegraven metselton) in mijn tuin aan te leggen, maar dacht altijd dat dat niet echt amfibievriendelijk was omdat dan in de winter bij strengere vorst de nog in de vijver aanwezige dieren zouden bevriezen omdat een vijver eigenlijk minimaal 80 cm diep moet zijn... (en voor zo'n diepe vijver met glooiende oevers is mijn tuin te klein). Maar dat zijn alleen kikkers die in het water overwinteren zeker?

katja zei

En ik voel er dan meer voor om te wachten of de padden zelf de 'vijver' kiezen om zich in voort te planten. Alhoewel...als dat gebeurt zit ik natuurlijk meteen met een overbevolking aan dikkopjes, dat zal ook wel weer niet goed gaan...

Willie Wortel zei

Padden overwinteren niet in het water. Watertjes worden alleen gebruikt voor de bruiloft (na de paddentrek vanuit de winterkwartieren voor de voortplanting). Van de bruine- en groene kikkers gaat een groot deel op het land en een ander klein deel in het water in winterslaap. Ze zullen een te ondiep vijvertje niet snel uitkiezen. Engeland is voor amfibieën altijd een slecht land geweest vanwege de vele vnl. stromende waters. Daar kwam radicaal verandering in toen het aanleggen van een tuinvijvertje populair werd. Profiteren van verstedelijking dus.
Bij een teveel aan dikkopjes kun je een groot deel elders uitzetten.

katja zei

Ja, zou dat dan ook niet mogen eigenlijk? Dikkopjes uizetten? Nou ja, ik moet maar niet te veel op de zaken vooruitlopen. Hoewel: toen ik ooit een vijver aanlegde in een vorige tuin (in een vorig leven) zaten er binnen de kortste keren salamanders in (hoewel ik mijn toenmalige schoonvader ervan verdacht die er achter mijn rug om in gedaan te hebben, hij had nl. salamanders uit zijn vijver aangeboden, maar ik wilde wachten tot ze er vanzelf in kwamen).

Maar goed, ga het denk ik dus toch maar eens proberen, een klein vijvertje aanleggen. Met een metselkuip of misschien met rubber vijverfolie.

Willie Wortel zei

Als er geen rijke populaties in de buurt zijn kun je wachten dat je een ons weegt tot ze komen. Je mag ze best een handje helpen. Het in bezit hebben van kikkerlarven is niet strafbaar. Dat heeft met educatie, school, te maken, die uitzondering van de wetgevert. Salamanders zijn prachtig, die zijn maar een paar weken in het water. De term watersalamander is dien omtrent onterecht.
Er staat ca. 60 cm voor niet dichtvriezen. Maar maken wij dat nog mee ?
Ingegraven kuipen kunnen niet geheel dichtvriezen, er blijft altijd een laagje water onderin over. Dat heeft met de molecuulstructuur te maken (die is bij ijs groter dan water, er is gegeven moment geen ruimte meer onderin voor ijsvorming).
Maar ja een Elfstedentocht zit er ook niet meer in, toch. tweede hands Gamma metsel kuip is het makkelijkst i.p.v. gedoe met vijverfolie.
Goeie ludieke ex-schoonvader trouwens...

katja zei

Wat betreft die ex-schoonvader...tja, ik was toch echt 10x zo blij met die salamander geweest als ik geloofd had dat hij op eigen kracht naar mijn vijver was gekomen (de vijver was nl. echt heel goed gelukt, met diep gedeelte, maar ook met glooiende oever, helemaal zelf gegraven en gemaakt met EPDM-folie).
Maar goed, voor die padden maakt het natuurlijk niet uit of de vijver er zgn. 'natuurlijk' uit ziet (door ingewikkeld aan de gang te gaan met folie en overhangende planten enzo), zolang ze er maar makkelijk in en uit kunnen en ze een lekker watermilieu hebben met waterplantjes, algen en verkruimelde gedroogde brandnetelblaadjes :-) Dus een metselkuip is wel zo makkelijk.

Willie Wortel zei

Zekers, maar salamanders kijken niet op Marktplaats.nl of er ergens een leuke habitat met vette slakjes en zwembad beschikbaar is. En ze lopen zeer langzaam en alleen bij vochtig weer.
Dus die ex-schoonvader was zo gek nog niet om als OV-taxi te functioneren.

katja zei

Toch lijkt het me niet slim om salamanders (of andere wilde dieren) over 'grote' afstanden te verplaatsen , ook in het kader van de verspreiding van ziektes, in dit geval schimmelziekte bijvoorbeeld. Nou was daar tien jaar geleden nog geen sprake van en zal die schimmelziekte ook via de natuurlijke verplaatsingen van dieren zich waarschijnlijk verpreiden, maar toch...

Laat ik het voorlopig maar bij een paddenpoel houden. Moet ik trouwens wel eerst nog wat wild kattenkruid zien te vermeerderen, voordat ik wat aan die padden die de slakken op gaan eten heb natuurlijk.

Willie Wortel zei

Dat is precair tjeer Katja.
Het gaat in Nederland op lokaal niveau niet om "grote" afstanden.
Je verplaatst dieren naar een plek waar nog geen salies zijn.
Je kan dus niet spreken van een virus verplaatsen van de ene naar de andere populatie zeg maar.
Nederland is juist gebaat bij zoveel mogelijk spots waar amfibieën kunnen overleven.
De schimmelziekte lijkt het meest huis te houden in de meta populatie van de vuursalamander in het Bunde bos even ten noorden van Maastricht.

katja zei

Is een afstand hier in Nederland nooit te groot om een salamander te verplaatsen (omdat Nederland zo'n klein gebied is).Omdat je het hebt over lokaal niveau, dus valt heel Nederlad dan onder lokaal niveau? Of bedoel je echt bijv. binnen de omgeving Leiden maakt het niet uit?
In het geval van mijn ex-vijver ging het om een (waarschijnlijke) verplaatsing over 90 kilometer...

Willie Wortel zei

Dat ligt aan de soort. In west Z-H komt min of meer één soort voor.
De kleine- of gewone watersalamander.
Als ex-schoonpa die soort van 90km hierheen transloceert is er niets aan de hand.
Maar een andere (bijv. Oost-Nederlandse) soort, zoals de alpenwatersalamander zou faunvervalsing zijn.

katja zei

Nee, was kleine watersalamander inderdaad. Maar ik bedoelde i 90 kilometer niet te veel i.v.m. verspreiding van schimmel of andere ziekten. Maar zal dan ook wel niet?
't Is per slot geen varkenspest ofzo...

katja zei

Na dit gelezen te hebben denk ik er toch anders over http://www.ravon.nl/Portals/0/Pdfx/hygiene%20protocol.pdf
Maar goed, daar was ruim tien jaar gelden nog geen sprake (toen ik mijn vijver nog had). Maar zal nu zeker niet met padden,kikkers en salamanders gaan lopen slepen!

WW zei

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/4272678/2016/03/31/Vijver-in-de-tuin-heeft-zijn-langste-tijd-gehad.dhtml

katja zei

Nou ja, des te meer reden om er zelf een aan te leggen. Al die 'sierbestrating' tegenwoordig, vreselijk!

WW zei

Het punt is dat geinfecteerde salamanders van elders al dood zijn voordat je ze hebt overgebracht.
Het is ook zaak geen geinfecteerde salamanders over te brengen naar een bestaande populatie (besmetting).
Maar jij zou eventueel dieren overbrengen naar een plek waar geen beesten leven.
Dus valt er niets te infecteren of ziektes te importeren.
Logischer kan ik het niet uitleggen. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, kies exact (reclame OCW).

katja zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
katja zei

't Kan allemaal erg logisch zijn, maar ik ben het er toch niet mee eens, want stel een paar hypothetische salamanders of kikkers uit Lutjebroek zijn geinfecteerd en worden overgebracht naar mijn hypothetische vijvertje 90 kilometer verderop (al dan niet halfdood of stervende). Ik zit in mijn vijvertje met mijn schepnetje wat algen er uit te scheppen, en gebruik vervolgens datzelfde schepnetje om wat watervlooien uit een naburige sloot te vangen voor mijn vijvertje, om te zorgen dat ik niet nog veel meer alg in mijn vijvertje krijg. Vervolgens heb ik met mijn hypothetische schepnetje volgens RAVON wel die kikkers en/of salamanders (bestaande populatie) in de naburige sloot besmet met een ranavirus...

WW zei

Neen dat is niet logisch. Stel dat jouw ex-schoon daddy 90 km ver uit Lutjebroek, Gemeente Grootebroek geinfecteerde salamanders uitzet in jouw hypothetische vijver, dan zijn ze snel dood (want dat zegt immers Ravon) en op dat momento dado moet je gewoon je vlooiennetje even ontsmetten. En wie zegt dat in jouw watervlooienvangstek salamanders zitten ? En als er in jouw naburige sloot amfibieën zitten waarom zou je dan je ex-schoonpappie verzoeken die ver weg te vangen ?

katja zei

Dat had ik dus ook juist niet verzocht, maar laat maar verder...