zondag 2 december 2012

Scout houdt niet van gezalf



 
Dit is Scout. Hij zit al vanaf 9 november in het asiel. Eigenlijk zat hij al in het door het Katblad geadopteerde hokje voordat Marina er in kwam. Als er namelijk voldoende plek is in de ziekenboeg, hebben de katten twee aangrenzende hokjes tot hun beschikking. Zo ook Scout, die hokje 2 en 5 heeft (waarvan 5 dus het sponsorbordje van het Leidsch Katblad draagt).
Als het dan drukker wordt in de ziekenboeg, worden de hokjes met een inschuifbaar tussenschot doormidden gedeeld, zodat elke kat nog maar een enkel hokje bezet. Meestal is dat in de ziekenboeg niet nodig, maar twee weken geleden was het dus zo druk dat Marina in het rechterhokje zat en Scout in het linkerhokje.
Nu heeft Scout weer een lekker groot hok tot zijn beschikking en dat kan hij goed gebruiken, want het is een aktief en speels beestje. Ik had hem al een aantal keer bekeken door het raam van de ziekenboeg, en altijd was hij lekker bezig in zijn hok en keek verlangend of er niet iemand kwam om eens fijn met hem te spelen. Nu ik eindelijk speciaal voor hem mijn camera weer een keer mee had genomen en verwachtingsvol de deur opende waarachter hij dus eveneens verwachtingsvol zat te kijken, schoot hij onmiddellijk achteruit en dook weg in het verste hoekje van het hok om me wantrouwend aan te kijken. Hij kwam ook niet meer naar voren al sprak ik hem nog zo lief toe (het hielp waarschijnlijk ook niet dat ik hem recht in zijn aandoenlijke smoeltje flitste...).

Toen ik 'verhaal ging halen' bij kattenverzorgster Marlies vertelde zij, dat Scout sowieso nog wel wat verlegen was, maar ook wat argwanend doordat zijn ogen telkens als er iemand bij hem binnenkwam, gezalfd moesten worden. Zijn ogen waren even daarvoor ook net gezalfd (wegens niesziekte), dus het was wel logisch dat hij mij zo zielig en bangig aan zat te kijken nu. Zodra ik het kamertje weer verlaten had, was hij alweer wat naar voren gekomen, daarom heb ik de tweede foto door het raam van de deur genomen.
 
Hoe hij in het asiel beland is? Marlies vertelde dat de dierenbescherming vangkooien had neergezet in een zwerfkattenkolonie in Woubrugge. Op een gegeven moment zat dit lieve, ca. 5 maanden oude katertje in één van de kooien. Hij was helemaal niet schuw zoals de andere zwerfkatten (die worden waarschijnlijk na vangst gekastreerd en weer teruggezet, als ze tenminste geen enge ziektes hebben) en daarom kan hij nu via het asiel geplaatst worden. Op zijn nog licht ontstoken oogjes na is hij nu volledig hersteld van de niesziekte en waarschijnlijk komt hij de komende week al op de lijst voor plaatsing te staan.
 
Katja


1 opmerking:

Mevrouw Katblad zei

Wat ziet hij er lief uit! Hopelijk vindt hij dit jaar nog een lekker warm mandje (onder de kerstboom?)!