donderdag 24 november 2011

“Katten zijn moordenaars!”

Het antwoord op deze stelling, die regelmatig terugkeert in de discussie of je katten moet binnen houden vanwege het doden van vogels, is duidelijk. Het antwoord is nee! Zelfs de beroemde, helaas al weer enkele decennia geleden overleden gedragsdeskundige Dick Hillenius, was het hier over eens. Ik heb zelf drie katten, die niet vies zijn van een vogeltje. Maar ze komen nooit met meer dan drie vogels per jaar thuis, één per kat. En altijd merels, Turkse tortels of koolmezen. Een enkele keer met wat anders, zoals een winterkoninkje. Maar die laatste moet zeker ziek geweest zijn!
Mevrouw Katblad maakte me attent maakte op een discussie over dit onderwerp op de radio (Premtime: http://premtime.ntr.nl/2011/11/04/kattenbelasting-meppel/ -red). Het doet me denken aan een artikel in de Volkskrant, alweer een jaar of 10 geleden. Daar werd vermeld dat katten jaarlijks grote slachtingen onder vogels aanrichten. Ik kreeg het verhaal van een collega, die niet zo kattenminded is. Hij gaf het me met een enorme grijns.
De dag daarop had ik een excursie naar de Bieschbosch om bevers te gaan bekijken. Vlak onder Rotterdam was het - inmiddels gereed zijnde - grote verkeersplein in aanbouw. Bij het plein lag een doodgereden rood dier. Een kleur die ik niet kende van honden. Het dier was bovendien te groot voor een kat. Een vos dus. Dat intrigeerde me. Ik heb vanaf dat punt alle kadavers geteld tot aan de Bieschbosch en geëxtrapoleerd naar het snelwegennet. Alleen snelwegen! De cijfers die in het anti-katten artikel genoemd werden, vervielen daarbij in het niet!
Ik heb bij mezelf gedacht: als het argument is dat mensen katten binnen moeten houden om vogels te beschermen, dan moet ook per ogenblikkelijke ingang het autoverkeer verboden worden. Dat is vele malen schadelijker dan wat katten (en, even een lans breken, honden) aanrichten.

Hans

Geen opmerkingen: